Word lid bij VV Borssele
Stuur een mail voor meer informatie om lid te kunnen worden.

VV Borssele 1: zaterdag 14:30 uur
    VV Borssele 2: zaterdag 12:30 uur
    Adres: VV Borssele
    Troyeweg 5, 4454 AD Borssele
    CONTACT: 0113 352 570 9901
    info@vvborssele.nl
    Volg ons:

Over Ons

Vind hier alles over de clubhistorie en oprichting van VV Borssele

Ontstaan van VV Borssele

VV Borssele opgericht in 1958

Hoewel de meeste onder ons het waarschijnlijk niet weten, is er voor de oprichting van de V.V. Borssele toch al gevoetbald in Borssele, hiervoor moeten we terug in de tijd en wel de jaren 1929 tot en met 1937. In deze tijd was ons dorp reeds een voetbalploeg rijk welke luisterde naar de naam Zwart Wit (naar alle waarschijnlijkheid hebben wij hier ook onze clubkleuren aan te danken). Zwart Wit was in die tijd geen lid van een voetbalbond maar speelde alleen “wilde wedstrijden” wat te vergelijken is met de huidige zomeravondcompetitie. Het enige verschil was dat deze wedstrijden het gehele jaar door plaatsvonden en op zaterdag werden gespeeld. Als tegenstanders fungeerden diverse ploegen uit de Zak van Zuid-Beveland. De thuiswedstrijden werden tussen 1929 en 1933 afgewerkt op de wei achter d’n Oeve van de familie Nijsse aan de Jurjaneweg (Kwekerij Sluishoek). Er waren hier geen sanitaire voorzieningen en het omkleden gebeurde gewoon in de open lucht. Voor iedere wedstrijd moesten de koeienvlaaien welke er in overvloedige mate aanwezig waren van het veld verwijderd worden. De eerste wedstrijd die Zwart Wit speelde, was tegen de Schelde Boys uit Ellewoutsdijk, deze wedstrijd werd gewonnen met 2-1. Zwart Wit was niet in het bezit van een bestuur maar had wel diverse personen binnen hun gelederen die van alles voor de club deden.

Zo organiseerde Jan Blok tevens organist van de hervormde kerk de wedstrijden en zorgde de familie Piet de Kunder voor de shirts met emblemen. Moeder de Kunder had zelfs een heus vaandel met hierop oranje letters en een wapen geborduurd. Waar dit vaandel gebleven is, is niet bekend het laatste wat we hiervan weten is dat deze na het opheffen van Zwart Wit is verkocht aan de zangvereniging van de gereformeerde kerk in Borssele. De familie de Kunder woonde tegenover Duynkerke (graanhandel) aan de Jurjaneweg en hun aantrekkingskracht tot de vereniging had zeker te maken met het meespelen van hun fanatieke zonen in de club. In 1933 verplaatste het speelveld zich naar Pier van den Dries welke woonde aan de kruising Jurjaneweg/Lange Zuidweg waar nu de boomgaard van Piet van ’t Westeinde staat.

De veldhuur welke Pier vroeg bedroeg 1 doos sigaren per jaar, iets waar de penningmeester heden ten dage alleen maar van kan dromen. Hier werd maar een jaar gespeeld omdat achter de molen tussen de boerderij van Quist en de watergang in die tijd een prachtig vlak en groot weiland beschikbaar was. Het enige nadeel hierbij was dat er in die tijd nog geen ballenvangers waren en dat de bal dus keer op keer uit de watergang gevist moest worden (reserveballen waren toen immers nog niet beschikbaar). Maar ook hier werd niet langer dan 1 jaar gespeeld, men had kennelijk toch steeds meer de drang om zo dicht mogelijk bij huis (lees Borssele) te voetballen. Consequentie het volgende veld werd betrokken en wel bij de boerderij van Piet Dekker aan de monsterweg. Na ook hier een jaar gespeeld te hebben, werd Zwart Wit in 1937 i.v.m. een tekort aan spelers opgeheven. Na het opheffen van Zwart Wit is een groep van 6 a 7 spelers overgestapt naar de zondag vereniging De Schelde Boys uit Ellewoutsdijk, deze club is omstreeks 1950/51 ter ziele gegaan ook dit door een gebrek aan spelers.

De oprichting van VV Borssele

Op 5 juni 1958 werd officieel besloten tot de oprichting van de Voetbal Vereniging Borssele. Hoewel de vereniging eigenlijk de naam Borsselse Voetbal Vereniging afgekort B.V.V.. droeg kon dit geen doorgang vinden bij de KNVB. Dit omdat er reeds een club B.V.V./Verachtert uit Den Bosch bestond welke in 1906 was opgericht. Deze vereniging komt momenteel uit in de zondag 1e klasse KNVB samen met Goes. Het eerste bestuur bestond uit voorzitter A. Paauwe, secretaris J. Corstanje, penningmeester W. Witte en de bestuursleden C. Oppe en C. Nijsse. De eerste bijeenkomsten en vergaderingen werden georganiseerd bij Bakker Loof (waar nu cafetaria de Bounty is). Hoewel dhr. Loof niet in het bestuur zat was hij in die tijd wel nauw betrokken bij de club. Ook dhr. Griep toentertijd veldwachters te Borssele deed veel voor de club en hij nam vrij kort na de oprichting de functie van secretaris over van J. Corstanje.